I takt med, at vi får mere og mere travlt, men ikke vil gå på kompromis med vores mad, og oplevelserne omkring den, mener Jakob Blom, der blandt andet står bag Restaurant Sult, at foodcourts vil blive en stor ting i København.

Jakob Blom har mange års erfaring med at drive og udvikle restauranter. Han har blandt andet stået bag Restaurant Olsen, Restaurant Konrad, Club No. 8 og Restaurant Sult. Som rådgiver indenfor mad og drikke hos Copenhagen Windows, beskæftiger han sig blandt andet med fast quality dining experience, som han tror vil blive det næste store i Danmark.

”De restauratører, der bidder på, er nogle, der har noget på hjerte. De har noget, de vil vise. Men det bliver svært, når det skal driftes. De er unge, sprøde, ved hvad de vil og har en målsætning. Der er massere af story-telling,” siger Jakob Blom.

Hvor en trend fra New York tidligere måske kunne være 10 år om at ramme Danmark, kommer den nu med det samme, fortæller Jakob Blom. Fast quality dining experience, der handler om lækker, hurtigt mad, der samtidig giver dig fornemmelsen af at opleve noget nyt er derfor meget aktuel i Danmark nu, mener han.

”Vi har ikke så meget tid, men vi ved, at vi vil have et topprodukt. Vi vil mødes, for vi har brug for at være sociale, men vi har ikke tid til at sætte og ned på en restaurant med hvid dug og rødvin. Men vi vil ikke undvære – vi vil have, at tingene er i orden og ikke gå på kompromis. Maden er blevet et oplevelsesunivers,” siger han.

Jakob Blom fortæller, at det aldrig har været mere hipt at gå ud, end det er nu, men at forbrugere ikke kommer de steder, hvor de får et dårligt produkt.

”De der leverer varen har altid fulde huse. Forbrugere kommer ikke, hvor de får et dårligt produkt. Du kan fortælle alle de historier, du vil, men som udgangspunkt ved forbrugeren så meget om mad nu, at de ved, hvad der er rigtigt og forkert,” siger han.

Det er især unge i målgruppen 18-35 år der er meget bevidste om, hvad de spiser.

”Det der er ved at ske nu, og grunden til at det går så meget stærkere, er at medierne er hurtigere til at vise os billederne og mulighederne, og så er der en livsstilsændring. De unge mennesker er mere bevidste om, hvad de spiser og miljøet, de gør det i,” siger Jakob Blom.
 

Foodcourts er fremtiden

En ting, som Jakob Blom virkelig tror på, vil blive stort i fremtiden er foodcourts, som københavnerne allerede så småt har stiftet bekendtskab med hos Copenhagen Street Food på Papirøen.

”Det giver en masse ildsjæle mulighed for at teste ting af. Det er fantastisk når sådan noget sker, fordi forbrugeren får nogle oplevelser. Foodcourts bliver mødesteder hvor man kan få dækket sine behov. Der er højt bundniveau og sindssygt dygtige driftsoperatører. Det her er ikke bare en bølge, det er noget, den unge generation vil have,” siger han.

Jakob Blom mener, at foodcourts, hvor man kan mødes uden at skulle spise det samme mad – den ene kan vælge en salat, mens den anden får tacos – har fat i noget, når det kommer til det uformelle.

”Fremtiden vil helt sikker byde på det mere uformelle, hvor folk mødes – du spiser en ting, jeg spiser en anden. Det er definitivt kommet for blive,” siger han.

Mange har tidligere haft svært ved at drive frokostrestauranter, fordi folk har meget kort tid til at spise i, fortæller Jakob Blom. Men det er ikke et problem i foodcourts, der er bedre egnede til mennesker med travle liv.

”Fremtiden er bygget på måden, du som forbruger lever dit liv – alt det, du skal nå. Din tid er det vigtigste for dig. Den kommer ikke igen, og du vil gerne gøre noget godt for dig selv. Hvor kan du skære uden at tabe oplevelser? Det kan du gøre ved at noget er praktisk på gode måde. Og det er foodcourts,” siger han.

Det stiller også nogle krav til toprestauranterne, mener Jakob Blom.

”Ude i restaurantsegmentet tror jeg, at man er nødt til at være mere intime og personificerede. Så man som gæst får en fornemmelse af genkendelighed og værtskab. Det er ikke en fodercentral. De, der bliver hårdt ramt er dem, der lever af det unge segment, som er lidt flyvende,” siger han.

 

Ris og fisk

For at have succes med en restaurant fortæller Jakob Blom, at der er mange ting, der spiller ind og skal være i orden. Ifølge ham er der flere dygtige restauratører lige nu, men der er nogle, der især skiller sig ud.

”Vi kan godt lide koncepter i Danmark – det giver os tryghed. Wokshop, Joe & the Juice – vi ved, hvad vi får. Der er ingen tvivl om, at de allerdygtigste er Sticks ’n’ Sushi. Hele den måde de drifter og kommunikerer på er sindssygt dygtigt. De er ydmyge og spiller spillet rigtigt. Og i al beskedenhed er det ’bare’ fisk og ris. Der er oplevelse, service, alle parametre. Holdet bag Mash, Joe & the Juice og Madklubben er også meget, meget dygtige til at lave noget genkendeligt,” siger han.

Men hvem bliver så de næste? Jakob Blom mener, at det er svært at pege på nogen lige nu.

”De ligger og ulmer. Vi vil se en masse, der kommer op nu og har noget på hjerte i forhold til økologi og bæredygtighed – de vil gerne fortælle os noget. Det er svært at pege på nogen nu, for der er så mange derude nu, som har så meget på hjerte. Dem der vinder skal være dygtige til markedsføring og kommunikation, og de skal gøre det, de siger og kunne stå på mål for det. Endeligt skal de være dygtige til at drive en restaurant, for det er i sidste ende der, de bliver målt og vejet,” siger han.

 

Oplevelser på øen

Hvis man spørger, Jakob Blom om, hvor man skal tage hen at spise, hvis man gerne vil have noget godt at spise og samtidig opleve noget nyt, anbefaler han en tur til Copenhagen Street Food på Papirøen.

”Det der foregår på Papirøen er godt, fordi det giver folk mulighed for at se og teste nogle ting. De kan opleve noget. Der er gode kaffebarer, bæredygtigt mad, og en masse forskellige ting at prøve. Jeg synes det er et godt sted at opleve ting,” siger han.

Han fremhæver også Jægersborggade på Nørrebro og Kødbyen på Vesterbro som steder, der er værd at tage hen.

”Hele måden det bliver eksekveret på i Jægersborggade er skøn. Kødbyen gør nogle fede ting. Der er gode platforme, der åbner op, så længe man er seriøs med det, man laver. Restauranten BioMio har formået at vende forretningen til, at man har noget på hjerte og vil vise noget. Det må være fantastisk at være forbruger og bare skulle gå ud og nyde godt at af det, der er,” siger Jakob Blom.

 

Mangler deli

Der er en ting fra udlandet, som Jakob Blom savner i København og Danmark.

”Det jeg savner mest er deli. Det er uformel kvalitet, hvor man kan vælge at spise på stedet spise eller at tage maden med. Det er en samling af det bedste fra fast quality dinning ,take away og specialiteter målrettet efter den bevidste forbruger,” siger han.

Han mener endnu ikke, at deli’en er blevet eksekveret rigtigt i Danmark.

”Jeg tror, at tiden er moden til, at det ville fungere godt. Det er lidt det sammen som en foodcourt, men ikke helt med de samme muligheder. Papirøen og Torvehallerne har  banet vejen, så jeg tror, der er et marked,” siger han og fortsætter:

”Jeg får helt ondt i maven, når danskerne sidder fire timer på en café og arbejder, men kun køber en kop kaffe. Det er der ikke plads til. Det vil der være på en deli. Det er noget andet.”

Jacob Blom siger, at han har dog ladet sig fortælle, at nogen er på vej med en deli, så sammen med foodcourts er der potentiale til at københavnerne kan få en masse nye madoplevelser i fremtiden.